Tuesday, January 17, 2012

Minum air sungai Pahang

GB saya sewaktu di SK Pesagi

Saya menyorot kembali waktu lampau. Satu lipatan sejarah yang sangat tinggi harganya, tak pernah saya lupakan.

Selalunya waktu rehat saya bersama rakan sekelas waktu darjah tiga tahun 1963, turun ke sungai Pahang untuk minum air sungai bila waktu rehat. Terasa puas minum air yang jernih itu. Kami tidak takut kuman dan tak takut buaya,  lagipun tak tahu apa itu kuman. Perut kami telah kebal, tidak terasa sakit minum air fresh yang tidak di masak. Kami tidak bawa bekal air ke sekolah.  Lepas itu kami pun mendaki naik tebing. Bila sampai di muka pintu pagar nampak cikgu Salleh GB tercegat menunggu kami sambil memegang rotan. Tanpa banyak bicara kami dapat hadiah satu rotan seorang. Saya berkata dalam hati, “macam ini hauslah.”
Lepas itu GB kata mulai hari esok tak boleh turun ke sungai lagi. Minum air masak di sebelah kantin.
Keesokan harinya, sebelum masuk kelas saya nampak apak Midin (tukang kebun) memikul tin yang mengandungi air memanjat tebing sungai terus menghala ke kantin sekolah. Apak Midin memasak air, agaknya disuruh oleh GB? Waktu rehat saya meluru ke bangsal sebelah kantin. Saya lihat telah tersedia air masak yang telah diisi sedikit tea o kosong (tea cap nangka). Kami terus ambil cawan dan mencedok air tea o kosong itu, wah sedap betul minum air suam perasa tea wangi. Mulai hari itu saya bersama kawan2 minum air masak sewaktu rehat.

Tetap ingat cara GB mendidik dan menjaga kebajikan kami anak kampong. Seorang GB yang tegas dan dalam masa yang sama menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh muridnya. GB juga gembelingkan tenaga pekerja membantu memasak air. Menggambarkan kepimpinan yang boleh mengarahkan pekerja melakukan kerja yang berfaedah kepada murid-murid. Itulah arwah cikgu Sallah, GB yang banyak berjasa. Ada banyak lagi cerita tentang GB saya ini. Akan bersambung lagi ….

3 comments:

  1. LOOKING FORWARD THE NEXT STORY...

    ReplyDelete
  2. I wanted to thank you for this great post!! I enjoyed every little bit of it, I have you bookmarked and waiting for all the new stuff you post.
    Volkswagen Fox AC Compressor

    ReplyDelete
  3. Cerita penuh motivasi. GB yg tegas ttp penuh kemanusiaan.

    ReplyDelete