Monday, June 27, 2011

ASAS DAN KOMPONEN KEPIMPINAN PENGETUA

Oleh YAHYA BIN ZAINAL ABIDIN, Timbalan Pengarah Pelajaran Pahang.
Assalamualaikum, salam sejahtera dan salam 1Malaysia.
Saya sangat gembira menerima banyak hasil penulisan daripada pengetua Pahang. Sehingga hari ini 27 Jun 2011, saya telah berjaya memasukkan hasil penulisan daripada 18 orang pengetua. Saya sedang menguruskan beberapa lagi untuk dimasukkan ke dalam blog ini.  Jika kita membacanya, banyak idea yang baik yang boleh kita tiru. Itulah antara matlamat Memori Pengetua Pahang 2011 ini. Melalui komunikasi secara maya ini kita sebenarnya menyumbang dan menerima idea dengan rakan- rakan di segala ceruk dari Perlis hingga ke Sabah. Ini juga merupakan saluran yang pantas dan murah.
Kita sebenarnya adalah pemimpin. Oleh itu kita perlu meningkatkan keupayaan kita untuk memimpin guru dan staf di sekolah agar dapat menjana transormasi pendidikan. Akhirnya kita mahu melihat anak didik kita terdidik. Apakah tandanya? Tentu sekali kita mahu membentuk mereka sebagai modal insan kelas pertama. Berikut saya senaraikan unsur yang mesti kita miliki selaku pemimpin;
ASAS KEPIMPINAN meliputi perkara  A, B dan C.
A bermaksud Adminstrator , iaitu kita mengurus.
B bermaksud Build up the image,  imej pengetua tentulah seorang yang bijak berkomunikasi, watak kebapaan/ keibuan, matang , bergaya dan meyakinkan. Ada banyak lagi, sila senaraikan sendiri.
C bermaksud cater the crisis, berani menangani krisis, jangan sampai menjadi konflik. Selesaikan secara bijaksana, ibarat menarik rambut dalam tepung, rambut tidak putus dan tepung tidak terserak. Melaksanakan keputusan win-win.

KOMPONEN KEPIMPINAN pula memerlukan kita menggunakan ilmu/kemahiran(20%), kuasa mengarah(20%) dan kuasa pengaruh peribadi(60%). Oleh itu kita perlu merenung ke dalam diri kita dan bertanya adakah kita telah memiliki ciri-ciri itu?

Kali ini saya kemukakan ASAS KEPIMPINAN dan KOMPONEN KEPIMPINAN untuk renungan anda semua.  Mari kita bergerak sederap memajukan pendidikan negeri Pahang.

Saya harap anda tidak jemu merujuk dan menokok tambah MPP 2011 ini. Jumpa lagi.

0 comments:

Post a Comment